När du tar hand om din bil och byter däck kanske du ställt dig frågan ”Vad mer kan jag göra för att hålla bilen i trim?”. En sak som gör stor skillnad för både miljön och bilens prestanda är en motoroptimering. En motoroptimering anpassar bilen efter förarens behov och önskemål för att få till en optimal körupplevelse.
Läs merDu motoroptimerar din bil i motorstyrenheten. Allt görs digitalt så det är inga fysiska ingrepp på motorn som görs. Innan du optimerar bilen är det bra att fundera på hur du brukar använda din bil. Tänk igenom dessa punkter:
Ju mer information du anger till verkstaden, desto större är chanserna att du får en motor som är anpassad efter dina behov. Motoroptimering blir alltså ett sätt att ta sina körvanor i beaktning i ”efterhand”, för alla som inte gjorde det redan vid köptillfället. Många som gjort motoroptimering är förvånade över att det gör att göra så mycket med sin befintliga bil, utan att behöva köpa ny. De som utför en motoroptimering är väldigt kunniga inom bilar. De har bra koll på vad du kan göra för att förbättra din bil. Dra nytta av deras kunskaper och kom fram till en lösning tillsammans med personalen.
Som vi ser det finns det två huvudanledningar till att göra en motoroptimering. Vi går igenom anledningarna nedan!
Själva grundtanken med att göra en motoroptimering är att anpassa bilen efter din körning. När en ny bil rullar ut från bilfabriken är motorn inställd på en ”defaultinställning” som ska passa alla typer av bilförare. I praktiken finns det lika många körstilar som fordon ute på vägarna – och det är många. Att göra en motoroptimering utgår från dig och inte gemene man. Följden blir att du får mycket större behållning av körningen.
Det vi idag kallar för motoroptimering har tidigare hetat chiptrim, chiptrimning eller chippning. Benämningen kommer från en tid då man var tvungen att fysiskt löda ur chips från styrenheterna.
Numera behöver fordons chips inte längre vara lödt. De flesta styrenheter kan läsas ut och modifieras direkt. Därför innebär idagens motoroptimering endast elektroniska justeringar i motorns huvuddator. Motoroptimeringen kan resultera i:
I slutändan spelar det ingen roll om det kallas för chiptrim eller motoroptimering. Det är viktigast att du lämnar in bilen till en trygg verkstad så allt går rätt till.
Vi nämnde tidigare att det finns lika många körstilar i Sverige som fordon på vägarna. För oss bilnördar har Transportstyrelsen en samlingssida för statistik för bilar i Sverige. I spalten till vänster på länken kan du läsa statistik kring: